“Saham Kami, Amanah Kami”: KPF Terus Komited Lunaskan Tuntutan Ahli Secara Telus dan Bertanggungjawab

 


Kuala Lumpur, 16 Mei 2025 – Di sebalik cabaran ekonomi dan landskap pelaburan yang mencabar, Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Berhad (KPF) terus berdiri teguh melindungi kepentingan anggotanya dengan melaksanakan pembayaran pengeluaran syer secara berfasa dan penuh tanggungjawab.


Dengan lebih RM319 juta telah dilunaskan kepada hampir 19,000 ahli sejak tahun 2022, KPF membuktikan bahawa setiap permohonan diuruskan dengan cermat dan telus, selaras dengan prinsip koperasi yang mengutamakan kebajikan bersama.

 “Koperasi bukan seperti bank. Setiap pelaburan ada tempoh matang dan pengurusan dana dilakukan secara berhemah dan mengikut peraturan,” jelas pihak pengurusan. Sistem Giliran dan “Green Lane” Lindungi Keperluan Mendesak

Sebagai inisiatif memastikan keadilan dalam pemprosesan, KPF melaksanakan sistem giliran teratur dan memperkenalkan kategori khas ‘Green Lane’ – laluan keutamaan bagi permohonan yang melibatkan keperluan kritikal seperti perubatan, pendidikan dan ibadah.


Lebih RM372 juta permohonan yang belum dibayar kini dalam proses penyelesaian berperingkat, dengan jaminan bahawa semua tuntutan akan ditunaikan secara berhemah.

“Kami faham harapan anggota. Sebab itu kami telus dalam urus tadbir, bukan menabur janji kosong,” kata Pengerusi KPF, YBhg. Dato’ Mohd Banuri Aris.


Pelan Rasionalisasi Kukuhkan Asas Masa Depan

Melangkaui pembayaran syer, KPF juga agresif memulihkan struktur kewangan melalui pelan rasionalisasi pelaburan:


Penjualan aset yang kurang strategik, Pelupusan hartanah tidak produktif, Penstrukturan semula syarikat bersekutu.

Langkah ini dijangka mengukuhkan semula aliran tunai dan memberi ruang kepada pertumbuhan mampan jangka panjang.

 “Kami bukan hanya selesaikan masalah hari ini, tapi bina masa depan untuk anggota esok,” ujar Dato’ Mohd Banuri.


Pengiktirafan FELDA & Prestasi Tanpa Kerugian

Kepercayaan FELDA kepada KPF semakin terserlah dengan pelantikan sebagai ejen tunggal pembelian Buah Tandan Segar (BTS) dan pengurusan Pusat Mengumpul Sawit (PMS) – peranan penting dalam rantaian nilai peneroka.

Lebih membanggakan, sejak ditubuhkan pada tahun 1980, KPF tidak pernah mencatatkan kerugian, sekali gus membuktikan keupayaan urus tadbir dan integriti pengurusan dana.

Comments

Popular posts from this blog

GLOCAL TRAVEL & TOURS SDN. BHD LANTIK PU RIZ, USTAZAH ISFADIAH SEBAGAI IKON JEMAAH HAJI

DPDDM dan INSKEN seiring bergandingan dalam memperkasa usahawan berjaya.

99 Wonderland Park beriadah sambil membeli belah bantu peniaga kecil sederhana